onsdag den 20. august 2014

Velkommen til bloggen Befri Dit Liv

Velkommen til bloggen Befri Dit Liv 



Befri Dit Liv. Titlen er valgt ud fra projektets tema, en problemstilling jeg tror de fleste af os kender, unge som ældre, nemlig ønsket om at være sig selv, finde sin plads i livet og skabe sin egen identitet.

De fleste forbinder nok det at skabe sin identitet med den tidlige ungdom og teenageårene. Det må også anses som rigtigt at det er her de fleste har størst fokus på sin identitet, uden måske at gøre sig bevidste tanker om det, da det er her vi begynder at løsrive os fra vores forældre og blive mere "os selv". 
Dog er identitet selvfølgelig ikke en fast størrelse som man går ud og køber sig i teenageårene og bærer resten af livet, vores identitet er under konstant forandring og påvirkes af de valg vi træffer, de personer vi omgås, det samfund vi lever i og de udfordringer vi møder. 

For mig er specielt de udfordringer som vi møder i vores identitetsskabelse interessant. 
Jeg har ofte hørt andre sige "jeg ville ønske jeg var lidt mere... (indsæt selv adjektiv)" og tænker ofte selv at jeg ville ønske jeg var lidt mere modig, initiativrig, imødekommende, spændende. Når vi bliver spurgt hvor vi ser os selv om fem år, tror jeg de fleste af os visuelt ser vores fremtidige jeg, hun/han har måske tabt sig, er mere muskuløs, har et nyt job, en familie, hus, går til sport, deltager i spændende arrangementer osv. Nogle ting må nødvendigvis ligge ude i fremtiden, ønske jobbet kan være forudsat en længere uddannelse eller opsparingen til drømme huset eller rejsen til Asien er ikke stor nok endnu, til drømmen kan realiseres. 
Men.. Og der er et men, det er netop dette men som jeg interessere mig for. Hvis man drømmer om at være "en anden" en den man er (læs: En anden udgave af sig selv) Hvorfor er vi det så ikke? 

Jeg er selv en drømmende person og når jeg drømmer om den jeg gerne vil være, ligner hun faktisk den jeg altid har drømt om at være, siden netop teenageårene. I nogle perioder har jeg været tættere eller længere væk fra denne personlighed, men jeg har aldrig helt nået den. Det vigtigste har altid været, at være selvstændig. Jeg har altid ville være min egen herre og ikke lade mig påvirke af andres meninger og begrænsninger. Jeg har altid drømt om, at være selvsikker, udadvent, spontan, veganer, tage ud at rejse, kæmpe for det gode liv, gå til yoga/selvforsvar/dans, udgive bøger og lære et fremmedsprog. Til mit eget forsvar har jeg realiseret en del af mine ønske til mig selv; Jeg flyttede fra Jylland til København og gennemførte uddannelsen som socialrådgiver. Dog oplever jeg næsten dagligt følelsen af at svigte mig selv, have noget jeg gerne vil uden at føre det ud i livet, jeg oplever at blive begrænset, det er disse begrænsninger projekt Befri Dit Liv fokusere på. Målet er at identificere disse begrænsninger for at få den gennemarbejdet og lagt bag mig og på denne måde befri mit liv. 

Ønsket er frihed. Ønsket er også at række ud til andre som selv sidder i en svær situation.
Ønsket er realiseringen af drømmen om revolution - fokus for revolutionen er Ulighed - grundet køn, race, kapital.


God læselyst

Ingen kommentarer:

Send en kommentar